MEDIA & COMMUNICATION PRINT SIGN

Diversificatie als wondermiddel voor de lange-termijngezondheid

Dat het al een tijdje rommelt in de grafische sector, hoeven we hier niet meer te vertellen. Vele grafische ondernemers zijn afwachtend en voorzichtig, misschien hopend dat de bui zal overwaaien. Maar laten we eerlijk zijn; de tijd dat drukkers achter de toonbank konden wachten op orders, die tijd hebben we al een hele poos achter ons liggen. Wie vandaag niet tijdig investeert of mee is met nieuwe tendensen, komt in steeds nauwere schoentjes te zitten.

Maar elke recessie biedt ook weer nieuwe mogelijkheden en opportuniteiten. Grafische bedrijven die innoveren en anticiperen op hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen, worden op lange termijn efficiënter en sterker. Bij vele van die bedrijven is diversificatie en het bewust op zoek gaan naar nieuwe niches steevast een belangrijk onderdeel van hun succes. Grafisch Nieuws had hierover een gesprek met Thomas Dhondt, zaakvoerder van Ye Print, een bedrijf dat gespecialiseerd is in grootformaat printing en deel uitmaakt van de grafische groep van de familie Dhondt.

Diversificatie aan de basis
Aan de basis van de bedrijvengroep ligt de offsetdrukkerij die in 1986 te Kortrijk werd opgericht door de twee broers Pieter en Marc Dhondt. Aanvankelijk begonnen als pure commerciële drukkerij, maar al vrij snel diversifieerde men het aanbod door ook kettingformulieren en thermofaxrollen te produceren (het type thermisch papier dat door de eerste generatie faxtoestellen werd gebruikt). Met de opkomst van de desktop computers en printers begin de jaren ’90, begon het bedrijf ook met het vervaardigen van zelfklevende blanco etiketten op A4 papier. Het was een snelgroeiende markt en al vrij snel werd het assortiment uitgebreid met blanco etiketten op rol, alsook voorbedrukte labels. Om een duidelijke afscheiding te maken tussen de drukkerij en de labelproductie, werd die laatste activiteit in een aparte entiteit ondergebracht onder de naam ‘Label Products’. Zoals vaak het geval is werd de oorspronkelijke productieruimte te klein, en verhuisde het bedrijf naar een ruime nieuwbouw in Waregem.

Labels in alle geuren en kleuren
Allround etikettendrukkerij Label Products is de grootste entiteit binnen de groep en produceert een zeer uitgebreid gamma van zowel blanco als bedrukte etiketten en labels op vel en rol. Het bedrukken van de labels gebeurt zowel in offset, flexo, typo als digitaal. Hierover zegt Thomas Dhondt het volgende: “De labelafdeling is zowat het kloppend hart van de groep en groeit jaar na jaar. Het machinepark werd in 3 jaar tijd volledig vernieuwd. Voor het digitaal bedrukken van labels hebben we recent een Xeikon 3300 roll-to-roll pers aangekocht. De drukkwaliteit is zondermeer superieur aan de andere procedés, maar het grote verschil zit hem vooral in het feit dat er geen platen of clichés moeten worden gemaakt. Het laat ons ook toe om kleinere runs, waar meer en meer vraag naar is, winstgevend te produceren. Ook gevaarsetiketten maken een aanzienlijk deel uit van de productie. Speciaal hiervoor hebben we gevaarsetiketten.be ontwikkeld. Hier kan men alle mogelijke gevaarsetiketten online bestellen en ook daar zien we een grote groei.”

Grootformaat toepassingen in de lift
Ye Print daarentegen, is gegroeid vanuit een copyshop die de gebroeders Dhondt in 2001 hadden overgenomen. Zaakvoerder Thomas Dhondt vertelt: “Naast kopieerapparaten stonden er ook enkele grootformaat printers en al vrij snel zagen we dat de vraag naar grootformaat toepassingen in de lift zat. Het pure copy gebeuren werd echter steeds minder belangrijk en daarom zijn we ons specifiek op grootformaat gaan toeleggen. Wegens plaatsgebrek en om die business nog verder uit te breiden, zijn we niet veel later ook naar de vestiging in Waregem verhuisd, want daar was nog voldoende ruimte om Ye Print te huisvesten. Mensen vragen me ook dikwijls waar de naam Ye Print vandaan komt. Op zich best een grappig verhaal, want die naam hebben mijn vader en oom bedacht tijdens een bezoek aan een beurs in Shanghai. Ye vonden ze wel mooi klinken. Zet daar dan Print achter en je hebt een leuke bedrijfsnaam die een beetje uit de band springt.”

Ye Print heeft zich gespecialiseerd in posters, banners en doeken voor zowel binnen- als buitentoepassingen, waaronder ook zelfklevend of voorgelijmd fotobehang. Stickers in alle mogelijke vormen, formaten en materialen en last but not least, alle mogelijke point of sales displaysystemen. Het bedrijf gebruikt hiervoor zowel solvent- als latexprinters en sinds juni 2016 heeft Ye Print de allereerste Agfa Anapurna RTR3200i grootformaat printer met LED-UV droging geïnstalleerd. Zij werken zeer vaak voor wederverkopers zoals beletteraars, grafische ontwerpers en online aanbieders van grootformaat prints. Maar ook drukkerijen zijn vaste klanten bij Ye Print, en dat vooral voor posters in kleine oplages.


Focus op mooi drukwerk

Net als bij vele andere grafische bedrijven, heeft de opkomst van de online drukkerijen een impact gehad op Drukkerij Dhondt. Natuurlijk heeft de drukkerij dit ook gevoeld ; de groei was eruit, zegt Thomas Dhondt. Zélf nog met het zoveelste online platform op de proppen komen om nog een graantje van deze business mee te pikken, is volgens mij niet meer aan de orde. Daar geloofden wij niet in. Het machinepark en de structuur van de online drukkers is ingesteld op standaard jobs en een beperkt aantal papiersoorten. Ik vergelijk het een beetje met fastfoodketens. Die halen hun winst uit grote volumes met kleine marges. Het is gewoon een andere cultuur waar wij niet voor ingericht zijn. Waar de drukkerij goed in was, zoals mooi drukwerk met complexe afwerking, hebben we verder uitgebouwd. Nu worden er meer drukwerken digitaal geproduceerd. Daar zetten we dit en volgend jaar zwaar op in. Ook hier is het machinepark volledig vernieuwd en uitgebreid om grote pieken aan te kunnen en de kwaliteit nog te verbeteren. Laatste nieuwigheid is de ombouw van een bestaande pers naar LED droging om ook de nichemark van het bedrukken van kunststoffen te bedienen. We zijn de eerste die de nieuwe ISO norm bereikt met LED droging. Zo merken we toch weer groei in een dalende vraagmarkt.

Communicatie is uitermate belangrijk
Over de voordelen en valkuilen van diversificatie heeft de groep een uitgesproken mening : “Sommige bedrijven gaan nu pas diversifiëren, maar bij ons was dit reeds van bij de start een belangrijk onderdeel van onze langetermijnstrategie. Dankzij de synergie tussen de verschillende onderdelen binnen de groep is er een mooie kruisbestuiving. Die zou er niet zijn mochten we ons elk apart profileren als drukker, label producent of grootformaat printer. Nu weten klanten dat ze ook voor meerdere producten bij ons terecht kunnen. Een goede communicatiestrategie is natuurlijk onmisbaar om dit duidelijk naar buiten te brengen en hierin speelt ons verkoopteam een zeer belangrijke rol. Hun taak bestaat erin om zowel nieuwe als bestaande klanten te informeren over de diverse producten en diensten die wij aanbieden. Eenmaal klanten de weg gevonden hebben, gaat de bal vanzelf aan het rollen, want klanten zijn vragende partij voor differentiatie. Dat wil daarom niet zeggen dat alles vanzelf gaat, maar het werkt toch een stuk eenvoudiger.”

Maar er zijn ook valkuilen, vervolgt hij: “Je moet continu opletten dat je de focus niet verliest. Als je veel doet, ben je in al die facetten misschien wel goed, maar misschien ook niet dé specialist. Je hebt dat ook bij mensen. Zo zijn er mensen die van alles wel iets afweten, maar in niks uitblinken. Die fout mag je niet maken. Zaken zoals bijvoorbeeld procesautomatisatie en optimalisatie binnen de productieketen, blijven een continu aandachtspunt binnen de groep. Wij waken erover dat we in elk van de verschillende bedrijfsonderdelen mee vooraan zitten in het peloton. Anders gaat het tegen je werken en krijg je een averechts effect.”

Over de toekomst van de groep is Thomas Dhondt optimistisch: “Wij ondervinden dagelijks dat diversificatie werkt. Dat betekent niet dat je zomaar achterover mag gaan leunen in je luie stoel. Wij timmeren elke dag verder aan de toekomst. Vooral op gebied van communicatiemogelijkheden en kanalen verandert er heel veel. Ook dat aspect mag je niet vergeten. Is diversificatie een wondermiddel? Zeker niet, maar voor ons werkt het en grosso modo kan je stellen dat het een goede zaak is voor de lange-termijngezondheid van een bedrijf.”

Meer informatie over Ye Print, Drukkerij Dhondt en Label Products vindt u op de volgende websites: www.yeprint.com – www.gevaarsetiketten.be – www.label-products.com

Stefan Vermaercke ■