Het stijgende tij van self-service digital signage - Ye Visual

Het stijgende tij van self-service digital signage en waarom je erin zou moeten duiken

Mocht het te wijten zijn aan een waargenomen publieke houding ten opzichte van touchscreens, werkzekerheid van werknemers, onbekendheid van nieuwe oplossingen of louter ongevoeligheid voor een effectievere klantenservice, dan zijn er een handvol redenen waarom je het gras onder je voeten zou laten groeien wanneer het gaat om het toevoegen van self-service digital signage aan jouw bedrijf. Maar hoe je het ook draait of keert, de voor de hand liggende volgende stap in het verbeteren van je klantenservice is het gebruik van digitale zelfbedieningsschermen. Hoe kunnen we deze bewering gronden? Lees hieronder verder.

self-service digital signage

De tijd is rijp

Tegenwoordig wijst alles op de onmiskenbare noodzaak van een zelfbedieningsoplossing. Te beginnen met de impact van de pandemie. De populariteit van openbare touchscreens leek misschien af te nemen, samen met het toenemende stigma tegen fysiek contact met zo ongeveer alles buiten ons huis. Maar de ironische realiteit is dat we die digitale oplossingen meer dan ooit nodig hebben met onze veranderde levensstijl en de maatregelen die aan bedrijven worden opgelegd, zoals capaciteitsbeperkingen. Zelfbedieningskiosken zijn veiliger omdat ze het risico van overdracht van ziekten van mens op mens verminderen wanneer ze worden gebruikt met de juiste sanitaire maatregelen, zoals het gebruik van desinfecterende oplossingen, afstand nemen en contactloze interactieve opties.

Zijn we ondanks alle controverse rond publieke touchscreens niet al vertrouwd geraakt met verschillende vormen van selfservice-ervaringen zoals BOPIS-kiosken (Buy online, Pickup in-store) en QSR-zelfbestelzuilen? Hoewel digitale zelfbedieningsborden al lang in ons dagelijks leven zijn doorgedrongen, hebben ze recentelijk hun rol verstevigd als het meest nauwkeurige en controleerbare alternatief voor directe interactie van mens tot mens in de nasleep van de pandemie.

pickup

We kunnen de tools de schuld niet meer geven

Een factor die de adoptie van self-service digital signage zou kunnen belemmeren, is het gebrek aan technologisch bewustzijn. Maar het bemoedigende nieuws is dat de technologie van vandaag niet meer alleen voor technisch onderlegde mensen is. Met de keuze van het juiste platform voor publieksbetrokkenheid kunnen bedrijven niet alleen gemakkelijker dan ooit self-service oplossingen bieden, maar kunnen ze ook talloze technologieën toepassen, waaronder sensoren, deep learning computervisie, publieksanalyse, aanraaksimulatie en integratie van mobiele apparaten. Hierdoor wordt klantenservice naar een hoger niveau getild.

Geef je klanten de mogelijkheid om zichzelf te helpen

Zelfbediening en klantenservice: Sommigen denken misschien dat deze twee dingen van tegengestelde aard zijn, omdat ze geloven dat zelfbediening plaatsvindt zonder klantenservice. Maar veel onderzoeken wijzen erop dat de beste klantenservice is wat moderne klanten in staat stelt om oplossingen voor zichzelf te zoeken, terwijl ze de juiste tools bieden die een efficiënte en bevredigende customer journey mogelijk maken.

  • In meerdere sectoren probeert 81% van alle klanten de zaken zelf te regelen voordat ze contact opnemen met een live vertegenwoordiger. (bron)
  • Meer dan 50% van de klanten vindt het belangrijk om productproblemen zelf op te lossen in plaats van te vertrouwen op de klantenservice. (bron)
  • 79% zegt dat ze verwachten dat organisaties selfservice-ondersteuningstools bieden om klanten te helpen antwoorden te vinden zonder contact op te nemen met de ondersteuning. (bron)
  • 77% zegt dat ze organisaties positiever bekijken als ze zelfbedieningsopties bieden aan klanten die op zoek zijn naar ondersteuning. (bron)
  • 77% van de consumenten zou zich zeer of enigszins op hun gemak voelen in een winkelomgeving waar alleen self-checkout-technologie wordt aangeboden. (bron)
  • 66% van de shoppers gaf de voorkeur aan selfservice en self-checkout is verreweg de meest geprefereerde oplossing. (bron)

Is het aanbieden van self-service narrowcasting de beste manier van klantenservice?

Self-service digital signage krijgt snel momentum als een essentiële vorm van klantenservice. Het pandemische tijdperk dwingt tot adoptie, terwijl technologische beschikbaarheid en klantverwachtingen de werkgelegenheid stimuleren. Aan de andere kant zijn er belangrijke zaken om in gedachten te houden en te implementeren voordat je het in jouw klantenserviceaanbod opneemt.

  • Bruikbaarheid: maak de self-service ervaring gebruiksvriendelijk. Onthoud dat self-service geen service betekent als het nutteloos is en het publiek ontmoedigt om het te gebruiken. Streef naar een ontwerp en een interactieve benadering die intuïtief, vertrouwd en voor iedereen toegankelijk is.
  • Het draait allemaal om constante verbetering: net als klantenservice moet self-service digital signage gedurende de gehele levensduur opnieuw en opnieuw worden beoordeeld en verbeterd. Je stelt de oplossing niet zomaar in en laat deze vervolgens varen. Om moderne self-service implementaties relevant en effectief te houden, moeten ze regelmatig worden gecontroleerd en beoordeeld. Natuurlijk vraag je je terecht af of het impliciete werk meer moeite kost dan het waard is, maar dat hoeft niet zo te zijn als je de juiste software kiest die het werk kan minimaliseren tijdens het ontwerp, frequente iteraties, implementatie en beoordeling door middel van prestatieanalyses.
  • Help gebruikers je eigen merk te ervaren via de digitale oplossing. Een deel van de reden waarom sommige digital signage oplossingen hun publiek niet aanspreken, is het gebrek aan aandacht voor aspecten die verder gaan dan functionaliteit, zoals een uniek en meeslepend ontwerp of gegevensgestuurde en gepersonaliseerde inhoud. Kies hiervoor een platform voor publieksbetrokkenheid dat de vrijheid van ontwerp, doelgroepanalyse en uitgebreide content- en hardwareconnectiviteit biedt.

Naar een artikel van Intuiface, Bomee Lafitte

Lees het originele artikel hier.

Ye Visual
Ye Visual

Wij houden je graag op de hoogte met de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en evoluties in de markt.

Wil je meer weten, contacteer ons dan voor al jouw vragen!