Pantone Color of the Year: ‘Living Coral’

Al 20 jaar lang kiest Pantone, het bedrijf dat van kleur een taal maakt dankzij de publicatie van kleurcoderingen, de “Color of the Year. Deze kleur beïnvloedt de productontwikkeling en aankoopbeslissingen in verschillende industrieën, waaronder mode, woninginrichting en industrieel ontwerp, maar eveneens in producten, verpakkingen en grafisch ontwerp.

Het selectieproces vereist doordachte overweging en trendanalyse. Om elk jaar tot een selectie te komen, trekken Pantone’s kleurenexperts de wereld rond op zoek naar nieuwe kleurinvloeden. Er wordt gezocht binnen de entertainmentindustrie, kunstcollecties, mode, design en reisbestemmingen, maar de invloeden kunnen eveneens voortvloeien uit nieuwe technologieën, materialen en texturen of uit relevante sociale media platformen of aankomende evenementen die wereldwijde aandacht trekken.

De kleur van het jaar is dus geen voorspelling voor het komende jaar, maar eerder een momentopname van wat er op dit ogenblik leeft. Daarom heeft Pantone het “Levend koraal” uitgeroepen tot kleur van het jaar 2019, nadat de rozerode kleur eerder dit jaar te vinden was op de catwalk, bij meubels en interieurs, promotie van bedrijven, websites en technologische gadgets.

 

“Levend koraal” brengt de bezorgdheid over het milieu ter sprake.

 Het optimistische kleur Pantone 16-1546, die met zijn rozerode tint omgedoopt werd tot “Levend koraal” omarmt ons, volgens Pantone, met warmte en voeding om troost en opgewektheid te bieden in onze voortdurend veranderende omgeving. Bij de keuze heeft ook bezorgdheid over het milieu meegespeeld, nu de koraalriffen wereldwijd verbleken.

Volgens Pantone Color Institute zoeken we momenteel “authentieke ervaringen die ons onderdompelen, en die verbinding en intimiteit mogelijk maken, als reactie op de aanvallen van de digitale technologie en de sociale media die zich meer en meer nestelen in ons dagelijkse leven”. “Living Coral” past daarbij volgens het instituut, omdat het “luchtige activiteiten verwelkomt en aanmoedigt, en ons verlangen naar speelse expressie belichaamt”.

Volgens Laurie Pressman, de vicevoorzitter van het instituut, was de belangrijkste invloed dit jaar het milieu. “Vooraan in ons hoofd zat de adembenemende schoonheid die we zien in de natuur, en hoe belangrijk het is om het milieu te beschermen… Denk aan koraalriffen, ze bieden bescherming en voedsel aan het mariene leven, en wij kijken toe hoe ze verdwijnen”, zo zei Pressman aan het magazine “Quartz”.

Koraalriffen worden wereldwijd bedreigd. De opwarming van de aarde heeft daar grotendeels mee te maken, maar daarnaast zijn ook onder andere vervuiling en verwoestende visserijmethoden de oorzaak hiervan.

Denken aan het milieu!

Bij Ye Print hopen we alvast dat de keuze van de kleur van het jaar de mensen aan het denken zet, en dat iedereen rekening begint te houden met het steeds veranderende milieu.

Wij proberen alvast ons steentje bij te dragen. De zonnepanelen op het dak van de drukkerij zorgen voor broodnodige groene energie. Daarnaast werken we zoveel als mogelijk met PVC-vrije materialen en drukken we met ecologische latex inkten.

Vrij geïnterpreteerd naar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12/06/levend-koraal-is-de-kleur-van-het-jaar-terwijl-het-echte-koraa/ (Bron: VRT)
https://store.pantone.com/eu/en/color-of-the-year-2019 (Bron: Pantone)