Drie grafieken die je zal gebruiken in elk Analytics project - Ye Visual

Drie grafieken die je zal gebruiken in elk Analytics project

In deze blogpost bespreken we de drie grafieken die u zou moeten gebruiken in elk digital signage analyse project. De eerste twee zullen u helpen de effectiviteit van uw inzet te meten. De derde zal een licht schijnen op uw meest belangrijke maatregelen.

Het mysterie van digital signage projecten

We zijn niet allemaal ondernemers, maar er is geen lef en ambitie voor nodig om de volgende zeer moeilijke vraag aan te pakken: Zal het meten van acties u helpen uw bedrijf te runnen?

Zoals ik al zei, dat is een lastige. Moet je doelen stellen, voortgang meten, trends signaleren, voorspellingen doen en reageren op indicatoren? Je weet wel, analytics. Moeilijk te zeggen. Je zou het kunnen, zeker, maar het is een hoop werk. En je bent een goede gokker. Instincten zijn geweldig. Je zou je bedrijf kunnen runnen puur gebaseerd op instinct.

Natuurlijk moet je meten! Dat weten we allemaal, niemand zal iets anders beweren. Elke ondernemer zou gek zijn om het niet te doen. Wat kan er echt gezegd worden over een bedrijf zonder analyses?

Geweldig, we zitten op dezelfde golflengte. Dus hier is een nieuwe vraag:

Als je begrijpt hoe belangrijk analytics is voor het runnen van een bedrijf, waarom zou je analytics dan niet gebruiken om je te helpen een project te runnen? Dat zou je toch? De redenen zijn precies hetzelfde. Je weet alleen wat je kunt meten, dus elk project zou baat hebben bij metingen en het bijbehorende inzicht.

En toch, als we ons richten op de wereld van digital signage, zijn er maar weinig projecten die een analytische component hebben. Hoe worden beslissingen genomen? Op instinct! Door dezelfde gekke benaderingen waarvan we wisten dat ze gek waren toen we het over het runnen van een bedrijf hadden.

Waarom zouden we onszelf dit aandoen?

Inzicht in onze beperkingen

Er zijn drie belangrijke redenen waarom het de meeste digital signage projecten ontbreekt aan analytics.
1. Gebrek aan analytics mogelijkheden in het onderliggende software platform
2. Gebrek aan mind share omdat er geen geschiedenis is van het gebruik van analytics in een project.
3. Gebrek aan ervaring of vertrouwen in het goed uitvoeren van een analytisch initiatief.

Redenen zijn geen excuses. Maar als je de reden kent, heb je een leidraad om dingen beter te doen. En eerlijk gezegd, de eerste twee redenen zijn gemakkelijk te corrigeren.

(Is “budget” een vierde reden? Ik zou zeggen dat als u de eerste drie redenen goed kunt aanpakken, een zekere mate van investering gerechtvaardigd kan zijn)

Heeft het softwareplatform geen goede analysecapaciteit? Dan heb je het verkeerde platform. Tijd om een nieuwe optie te vinden die analytics serieus neemt. -> PROBLEEM OPGELOST

Is het gewoon niet iets wat je team in het verleden heeft gedaan? Herinner je je de vorige paragraaf? Misschien moeten er dingen veranderen. -> PROBLEEM OPGELOST

Geen ervaring of vertrouwen? Ok, dat is een goede. Geen schande daar en het is niet jouw schuld. We hebben vastgesteld dat analytics atypisch is voor individuele projecten, dus uw gebrek aan kennis is collaterale schade. Natuurlijk, de oplossing is onderwijs – maar waar te beginnen?

3 grafieken

Men moet zeer voorzichtig zijn met het trekken van onjuiste conclusies bij het bestuderen van verzamelde gegevens.

Ten eerste is er het oude gezegde dat correlatie geen oorzakelijk verband betekent. Als de winkelomzet stijgt wanneer het winter wordt, betekent dat dan dat het koude weer ervoor zorgt dat mensen meer kopen? Een meer zinnige verklaring is dat Kerstmis en Nieuwjaar de oorzaak zijn. Wees voorzichtig met gevolgtrekkingen.

Ten tweede, wees voorzichtig met wat je wenst. Als je hoopt op bepaalde uitkomsten, kun je de gegevens met een roze bril bekijken en tot verkeerde conclusies komen. Als een bepaalde groep artikelen nooit wordt bekeken in een kiosk met eindeloze gangpaden, komt dat dan omdat die artikelen niet populair zijn? Of is het mogelijk dat het ontwerp van de kiosk het moeilijk maakt om die categorie van artikelen te ontdekken of te begrijpen, zodat niemand besluit om ze te bekijken?

Laten we het eens hebben over de drie grafieken die u zou moeten gebruiken in elk digital signage analyse project. De eerste twee zullen u helpen de effectiviteit van uw inzet te meten. De derde zal een licht schijnen op uw belangrijkste maatregelen.

Gemiddelde verblijfstijd

Gemiddelde verblijfstijd is een onverbloemde meting met duidelijke implicaties. Met dit getal kunt u ondubbelzinnig vaststellen welke mate van betrokkenheid uw signage-inhoud bereikt, en dit voor elk scherm afzonderlijk.

Dwell time of verblijfstijf is de tijd dat een persoon (of personen) actief interactie heeft (hebben) met uw inhoud. De interactie kan expliciet zijn, zoals het drukken op knoppen of het invullen van informatie in formulieren. Maar interactie kan ook impliciet zijn, zoals het bekijken van een video. Hoe dan ook, de verblijftijd vertelt u hoe lang een bepaalde gebruiker bezig is met uw inhoud.

De gemiddelde verblijftijd geeft je een algemeen idee van hoe betrokken een bepaald scherm is geweest. De tijdlijn is aan u – per uur, per dag, per week. En de focus kan op elk vergelijkend niveau liggen – per scherm, per verdieping, per geografische locatie, en meer.

Stel tijdens de pilotfase van uw bewegwijzering een basislijn vast voor de verblijftijd. Wat is het gemiddelde over alle locaties, alle schermen, gedurende een bepaalde tijd? Volg vervolgens na de pilot de gemiddelde verblijfstijd en vergelijk deze met de uitgangswaarde.

De gemiddelde verblijfstijd is de perfecte manier om de mate van betrokkenheid van uw content te bepalen. Als u de inhoud, de locatie, het formaat of vele andere aspecten van uw site wijzigt, zal het gemiddelde waarschijnlijk veranderen. Dit is een ideaal moment om A/B-tests uit te voeren om methoden te identificeren om de betrokkenheid te verbeteren. Het is een onmisbare maatregel.

Sessietelling

Als u iets weet over website analytics, dan bent u bekend met het begrip sessie. Een sessie is de verzameling van acties die door een unieke bezoeker worden uitgevoerd. Elke bezoeker wordt vertegenwoordigd door een unieke sessie. Hoe meer sessies, hoe meer mensen. Hoe meer mensen, hoe meer engagement uw bewegwijzering oplevert.

Er zit een addertje onder het gras en dat is hoe je een sessie identificeert. Bij websites is sessie-identificatie eenvoudig. Elk apparaat heeft een uniek IP-adres, en webservers (en Google) kunnen deze IP-adressen zien. Elk IP-adres is een nieuwe gebruiker en dus een nieuwe sessie. Google gaat zelfs nog een stap verder en zal meerdere sessies van hetzelfde IP-adres als één sessie behandelen als ze kort na elkaar plaatsvinden.

Mensen hebben geen IP adressen, dus hoe kun je een persoon van een ander onderscheiden en dus een sessie van een andere? De sleutel is om een of meer scenario’s te creëren die met een hoge mate van waarschijnlijkheid aangeven dat een nieuwe persoon uw bewegwijzering heeft benaderd en dat er dus een nieuwe sessie is begonnen. Opties zijn onder meer:

  • Automatisch terugkeren naar het beginscherm na een bepaalde tijd waarin geen interactie heeft plaatsgevonden. Het is waarschijnlijk dat de volgende interactie een nieuwe persoon is.
  • Een Home-knop toevoegen. Een tik op deze knop geeft waarschijnlijk aan dat een nieuwe persoon is begonnen met de interactie.
  • Een Start knop toevoegen. Net als bij de Home-knop is een tik een goede indicatie dat er een nieuw iemand op het scherm staat.

    Deze benaderingen zijn niet foolproof, maar er is een goede 80/20 (zo niet meer) kans op nauwkeurigheid.

Door het aantal sessies te meten – wat, net als de gemiddelde verblijfstijd, gebaseerd kan worden op een bepaalde tijdlijn of omgevingsfactoren zoals de locatie – weet u (bijna) precies hoeveel mensen interactie hebben gehad met uw inhoud. Er is geen onduidelijkheid over wat dit getal betekent; jij moet beslissen wat je doel moet zijn. Meer A/B testen zouden benaderingen kunnen onthullen die het gebruik zouden verhogen.

KPI-beoordeling

Het moeilijkste deel van elke analytische inspanning is het identificeren van de belangrijkste maatregelen die zinvol en bruikbaar zijn. Uw doel moet zijn om MUR’s te vermijden: meetbare maar nutteloze statistieken. We hebben zojuist twee van de volgens ons belangrijkste metingen genoemd die u zou moeten verzamelen (gemiddelde verblijftijd, aantal sessies), maar er zijn zeker nog vele andere nuttige metingen die uniek zijn voor uw behoeften en uw implementaties. Een formele oefening met stakeholders zou moeten worden uitgevoerd om deze Key Performance Indicators, of KPI’s, te identificeren. Het is een vaardigheid die mettertijd zal verbeteren.

Ongeacht wat die KPI’s zijn, het is bijna gegarandeerd dat ze een doel hebben. Het doel kan een specifiek getal zijn of een trend die – in beide gevallen – meer of minder kan zijn dan de huidige KPI waarde. Om voldoende duidelijkheid over de vooruitgang te garanderen, geef de voorkeur aan het gebruik van Single Value Charts.

Single Value Charts bestaan uit een maatstaf en de verandering die die maatstaf heeft ondergaan sinds de vorige tijdsperiode. Bijvoorbeeld, uw Gemiddelde Verblijfsduur grafiek zou de gemiddelde verblijfsduur van deze week kunnen weergeven en aangeven dat deze tijd 30% meer is dan de gemiddelde tijd die in de voorgaande week werd geregistreerd.

Merk op hoe Single Value Charts het voor elke gebruiker van uw analytics dashboard eenvoudig maken om te weten welke waarden belangrijk zijn. Ja, u kunt ook visuals zoals lijn- en staafdiagrammen gebruiken, maar die zijn moeilijker in één oogopslag te bekijken. Waarden in deze meer complexe grafieken zijn moeilijk te onderscheiden, en procentuele veranderingen zijn niet voor de hand liggend.

Gedetailleerde grafieken zijn van cruciaal belang voor succesvolle analyseoefeningen. De consument voor dergelijke grafieken is dus het analyseteam, niet noodzakelijkerwijs de belanghebbenden. Projecteigenaren op hoog niveau moeten in één oogopslag de gezondheid en voortgang van het project kunnen zien. Enkelvoudige waarde diagrammen zullen dat doen. Als er een wens is om dieper te gaan, dan heb je tal van andere grafieken om hen te laten zien.

Conclusie

Kijk, je zou analytics moeten gebruiken op je signage producten. Zonder dat, loop je door een donkere kamer zonder zaklamp. U zult niet weten waar u bent of hoe u moet komen waar u heen gaat.

Het is moeilijk om te weten waar u moet beginnen, dus hebben we u drie opties gegeven om uw reis te beginnen. De eerste twee – gemiddelde verblijfstijd en aantal sessies – geven u een duidelijk inzicht in de doeltreffendheid van de inhoud en duidelijke indicatoren, na verloop van tijd, van hoe goed u die doeltreffendheid aan het verbeteren bent. De derde optie, single value grafieken, zijn een kader voor het vereenvoudigen van de weergave van uw Key Process Indicators. Ze leveren in één oogopslag.

Als u iets wilt leren, moet u bij de basis beginnen. Waad in het zwembad voordat u in het diepe duikt. We hopen dat dit artikel u een goed beginpunt heeft gegeven.

Naar een artikel van Intuiface

Ye Visual
Ye Visual

Wij houden je graag op de hoogte met de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en evoluties in de markt.

Wil je meer weten, contacteer ons dan voor al jouw vragen!