Video afspelen

Hoe zorgt interactie voor een betere verkoop in de kledingsector?

Ye Visual Blog - Advies

Op vandaag heeft digital signage al in heel wat sectoren zijn weg gevonden. Wil je echter een voorloper zijn, dan is de interactieve vorm ervan voor jou de oplossing.

Het grote voordeel van interactieve schermen is dat ze mensen aansporen tot actie. Als mensen een boodschap op maat te zien krijgen, is de kans groter dat ze die zullen onthouden. Gepersonaliseerde inhoud zorgt voor klantbeleving, maakt je zaak attractief en verhoogt de impulsaankopen.

Interactieve signage kan dus zeker van grote betekenis zijn in jouw kledingwinkel. Wij geven je in deze blog alvast de voordelen en enkele toepassingen mee.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on print
Share on email

Ontdek de recentste toepassingen.

Interactieve catalogus

Installeer een digitale catalogus op een scherm en toon alles wat in de winkel wordt verkocht, ongeacht of het op voorraad is of niet. Digitale inhoud boeit klanten en stimuleert hen om verder te zoeken. Ze kunnen eindeloos je gamma ontdekken en aangespoord worden tot extra aankopen, zeker in combinatie met suggesties van gelijkaardige of bijpassende producten.

Bovendien is het niet erg als je personeel heel even niet beschikbaar is, omdat de kiosk fungeert als een zelfbedieningstool die klanten inspireert totdat iemand terug vrij is.

Interactieve Catalogus 01

Mirror touch display

Het toppunt van interactie zijn spiegels die informatie weergeven en de klant in staat stellen om bepaalde acties uit te voeren. Voorbeelden daarvan zijn het aanvragen van een andere pasmaat, de hulp van een medewerker inschakelen, of suggesties van gelijkaardige of bijpassende producten opvragen. Eveneens kan er andere informatie zoals het weerbericht of social media posts worden geraadpleegd.

Een interactieve spiegel die je consument helpt om de juiste kledingstukken te vinden is niet alleen efficiënt, maar ook leuk om te doen! Winkelen wordt zo een ware beleving, wat in de hand werkt dat een klant zal zich een bezoek aan je zaak nog lang herinneren. Bovendien leidt het ongetwijfeld tot een betere verkoop.

Digital signage in je etalage

Digital signage in je etalage is een ideaal hulpmiddel voor je verkoop. Door de uiterst heldere bewegende beelden springt een digitaal scherm veel meer in het oog dan een gewone poster. Het trekt de aandacht, dag en nacht, en je winkel krijgt op slag een andere uitstraling. Doordat de beelden worden afgewisseld kan je ook veel meer tonen en je klant dus beter inspireren.

De getoonde informatie is bovendien heel snel aanpasbaar. Met een eenvoudige muisklik van op afstand kan je bijvoorbeeld een kledingstuk dat al heel veel verkocht is, vervangen door een ander. Wees de concurrentie voor, zorg dat je er bovenuit springt en verhoog je communicatieruimte.

Shop Window
De nieuwste ontwikkelingen in de retail sector

Remote controlled shop window

De functie van de remote controlled shop window heeft als basis het digitaal scherm zoals hierboven omschreven. Het kent dus identieke voordelen, maar gaat net dat stapje verder.

Een voorbijganger kan door een eenvoudige scan van een QR-code van buitenaf de inhoud overnemen op zijn mobiele telefoon. Zo kan hij door je aanbod scrollen, foto’s en filmpjes bekijken en zelf beslissen welke informatie hij te zien krijgt. Hij bladert door je ganse database, zelfs als de winkel gesloten is. Bovendien heeft hij de mogelijkheid om de gewenste info per mail naar zichzelf te versturen.

Als winkelier kan je er ook bepaalde promoties of wedstrijden aan koppelen, en de gescande QR-code gebruiken om een klant naar binnen te lokken.

Wat het extra interessant maakt voor jou is dat je achteraf via de analytics app kan te weten komen wie de inhoud heeft bekeken. Die klant kan je dan achteraf nog eens contacteren.

Gamification

Gamification betekent het aanprijzen van je gamma in een spelvorm. In de kledingsector kan het worden gebruikt als incentive om tot aankopen over te gaan. Trek shoppers aan door voordelen in de winkel aan te bieden die niet online beschikbaar zijn. Het spel-aspect maakt het leuk voor de gebruiker, verhoogt het gevoel van beloning en trekt de aandacht van andere klanten.

Bovendien laat je partners en kinderen al spelenderwijs wachten en verleng je zo de aanwezigheid van je klant.

Videowall

Wil je opvallend communiceren, de aandacht vragen en indruk maken? Dan is de videowall een uitstekend middel, want de communicatiekracht is enorm! Verschillende schermen naast elkaar vormen 1 groot geheel en tonen bewegende beelden waar niemand om heen kan. Hij schept bovendien een unieke sfeer, en laat je klant overdonderen met een wauw-effect.

Wayfinding kiosk

Op welke verdieping bevind ik mij? Waar kan ik de accessoire-afdeling vinden? Waar zijn die pashokjes nu ook alweer?

Een wayfinding kiosk is een eenvoudig middel om je klant de weg te wijzen naar de juiste afdeling van je winkel of verdieping in je shopping centrum.

Zo gewenst kan de inhoud ook worden overgenomen op een mobiele telefoon, om je klant zo nog makkelijker naar zijn bestemming te brengen.

Verkoopsassistentie

Als je je verkoopmedewerkers voorziet van tablets die je hele gamma bevatten, kunnen ze gepersonaliseerde zorg bieden aan de klanten, waar ze zich ook in de winkel bevinden.

Doordat de inhoud interactief is wordt alles veel overzichtelijker voorgesteld. Je kan verschillende producten naast elkaar plaatsen, en pagina’s vergroten en verkleinen naar wens. Met een eenvoudige aanraking van het scherm toon je extra foto’s en filmpjes. De verschillende mogelijkheden van een product, zoals kleur of pasvorm, kunnen ook heel makkelijk visueel worden gemaakt. Het is de ideale verkoopstool!

Bovendien kunnen je medewerkers meteen zien of een stuk nog voorradig is of beschikbaar is in een andere vestiging.  Je vermijdt daarmee extra wachttijden en medewerkers die heen en weer moeten lopen.

Door een eenvoudige koppeling kan je al je basismedia omzetten in interactieve inhoud. De koppeling maakt het bovendien mogelijk dat alle gegevens realtime worden bijgewerkt, zodat telkens de nieuwste informatie beschikbaar is.

Digitale Assistentie 02

Weather-driven signage

Het weer is van grote invloed op elke beslissing die je bezoeker en voorbijganger neemt. Door weersgebonden promotie te voeren, vergroot je de kans om klanten naar je zaak te lokken en om ze meer te doen spenderen. Toon een regenjas bij hondenweer en laat de zomerkleedjes je klanten inspireren als de zon tevoorschijn komt.

Via een koppeling met een weerberichten-app zorg je ervoor dat dit proces automatisch verloopt.

Meer weten? Contacteer ons via retail@yevisual.be of raak verder geïnspireerd op https://yevisual.be/sectoren/retail

Meer info over dit artikel?

Leg ons gerust je vraag of je probleem voor, wij hebben de nodige expertise in huis en helpen je met veel plezier verder!

Download hier onze retail brochure

Zelf onze digital signage ontdekken?

Op de Ye Visual Experience Days kan je alle voordelen en mogelijkheden van interactieve digital signage ontdekken. Laat je inspireren en word een voorloper in jouw sector! Inschrijven kan via onderstaande knop.

Misschien vind je volgende artikels ook interessant

Blijf je graag op de hoogte?

Aarzel niet om je in te schrijven op onze nieuwsbrief!