Video afspelen

Het potentieel van interactieve digital signage

Ye Visual Blog - Advies

Op vandaag heeft digital signage al in heel wat sectoren zijn weg gevonden. De interactieve vorm ervan kent ook zijn opmars en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.

Interactieve signage kan zeker van grote betekenis zijn in jouw winkel, bedrijf of showroom. Wij geven je in deze blog alvast de voordelen en enkele toepassingen mee.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on print
Share on email

Het potentieel van interactieve digital signage

Gewone versus interactieve signage

Digital signage is een manier om berichten te communiceren. Bij gewone dynamische schermen bepaal jij welke bewegende beelden worden getoond, bij interactieve signage worden de rollen omgedraaid. Je biedt een kanaal waarbij de kijkers de inhoud oproepen die ze interessant vinden en op dat moment willen te zien krijgen. Heb je een touchscreen, dan kan dit door een simpele aanraking op het scherm zelf. Ook een non-touch scherm kan een interactieve functie krijgen, doordat de kijker via remote control (het scannen van een QR-code bijvoorbeeld) de inhoud kan opvragen die hem interesseert. Deze informatie kan hij dan op zijn smartphone of tablet verder raadplegen.

Het grote voordeel van interactieve schermen is dat ze mensen aansporen tot actie. De gebruikers bepalen immers zelf welke informatie ze bekijken of krijgen communicatie te zien aangepast aan hun context of situatie. Als mensen een boodschap op maat te zien krijgen, is de kans groter dat ze die zullen onthouden. Gepersonaliseerde inhoud verhoogt bovendien de impulsaankopen.

Interactie = winkelbeleving

Gepersonaliseerde inhoud en inspelen op de realtime verwachtingen zorgt voor beleving, maakt je zaak attractief en verhoogt je merkimago. Interactiviteit maakt daarnaast dat je klant langer in je winkel verblijft. Een aangenaam kader en schermen met stimulerende inhoud inspireren de shoppers om verdere aankopen te doen.

Een interactieve spiegel die je consument helpt om de juiste kledingstukken te vinden of een zelfbedieningstool waarbij het zelf het beleg van je broodje kan gaan samenstellen is niet alleen efficiënt, maar ook leuk om te doen! Winkelen wordt zo een ware beleving, wat in de hand werkt dat de klant sneller terugkeert.

Gamification (kort gezegd: “speltheorie”) kan er dan weer voor zorgen dat je voorbijgangers je winkel doet binnenstappen met een kortingsbon of dat het wachten voor kinderen en partners een aangenaam tijdverdrijf vormt. Het spel-aspect maakt het leuk voor de gebruiker, verhoogt het gevoel van beloning en trekt de aandacht van andere voorbijgangers. 

Een onmisbare tool: de self service kiosk

Digitale inhoud is boeiend en de consument is ondertussen helemaal vertrouwd met het gebruik van een touchscreen. Laat je klant eindeloos door je gamma scrollen met behulp van een self service kiosk. Hij kan verdere info bekijken zoals beschikbare maten, technische fiches en instructievideo’s. Daarnaast kan hij ook suggesties van gelijkaardige of bijpassende producten te zien krijgen, wat dan weer stimuleert om verder te zoeken. Dit alles maakt dat het gemiddeld gespendeerde bedrag ongetwijfeld zal vergroten!

Niet alleen kan de self service kiosk je klant heel wat info bieden, het behoort ook tot de mogelijkheden om het bestelproces integraal af te werken. Dat bespaart tijd van je medewerkers en betekent voor jou een verlaging van de kosten op termijn. Wachttijden kunnen dan weer worden omgezet in een voordeel, want terwijl jij een andere klant helpt, is de volgende al snel bezig op een interactief scherm dat een eerste informatie- en inspiratiebron vormt.

Bovendien kan je zelf ook gericht informatie verzamelen over wie, wat, waar, wanneer en hoe heeft bekeken. Op basis hiervan kan je je communicatie nog beter afstemmen op je doelgroep.

Interactie in je verkoopsgesprek

Touchscreens werken ook heel goed wanneer ze een onderdeel zijn van een verkoopsgesprek . Ze maken de menselijke interactie gemakkelijker en de verkoper wordt een consultant die in de mogelijkheid wordt gesteld om je klant optimaal te begeleiden in zijn productkeuze. Scroll doorheen je gamma, plaats verschillende pagina’s naast elkaar, vergroot en verklein ze naar wens, en met een eenvoudige aanraking van het scherm toon je extra foto’s en filmpjes.

Informatie wordt mooier, visueler en gestructureerder voorgesteld, wat de berg aan info lichter verteerbaar maakt. Doordat alles veel overzichtelijker kan worden voorgesteld verloopt het verkoopproces vlotter en kan je je klant extra inspireren. Het is een heel klantgerichte manier van verkopen.

Interactie in je bedrijf

Plaats een interactief whiteboard in je vergaderruimte en creëer magie met deze ultieme presentatietool. Geef training, presenteer en brainstorm op een interactieve manier.  Video’s, afbeeldingen en allerlei werkbestanden, plaats je rechtstreeks op het scherm.  Breng wijzigingen aan op basis van de verschillende  ideeën die ontstaan tijdens je meeting, en na interactieve bewerking kunnen de bestanden eenvoudig terug worden gedeeld tussen de display en een onbeperkt aantal externe apparaten.

De wachtzone aan de receptie is dan weer de ideale plaats om bezoekers te informeren en te entertainen. Denk hierbij aan het tonen van een bedrijfspresentatie- of video om ze helemaal onder te dompelen in je bedrijfscultuur. Een kiosk waarin ze zelf al het één en ander kunnen opzoeken behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.

Een tweede interactieve toepassing voor bezoekers zien we vaak opduiken in grotere complexe gebouwen. Hier is een duidelijke ‘wayfinding’-communicatie geen overbodige luxe! Een kiosk of scherm aan de muur met interactieve bewegwijzering helpt de bezoeker om zonder problemen de juiste persoon of de juiste ruimte te vinden.

Conclusie

Interactieve inhoud is de toekomst van technologie en het zal van langsom meer een rol gaan spelen in allerlei sectoren. Kopers kunnen zelf meer informatie ontdekken en krijgen in het algemeen meer macht en controle tijdens het koopproces. Dit is geweldig nieuws voor jou als ondernemer, want je taak in het proces wordt vereenvoudigd en de koopervaring wordt verbeterd. 

Meer weten? Contacteer ons via interactie@yevisual.be

Raak verder geïnspireerd

Meer info over dit artikel?

Leg ons gerust je vraag of je probleem voor, wij hebben de nodige expertise in huis en helpen je met veel plezier verder!

Download hier onze brochure

Wat is digital signage - Touch
Wat is digital signage - meeting room

Zelf onze digital signage ontdekken?

Op de Ye Visual Experience Days kan je alle voordelen en mogelijkheden van interactieve digital signage ontdekken. Laat je inspireren en word een voorloper in jouw sector! Inschrijven kan via onderstaande knop.

Misschien vind je volgende artikels ook interessant

Blijf je graag op de hoogte?

Aarzel niet om je in te schrijven op onze nieuwsbrief!