6 tips voor digital signage / narrowcasting - Ye Visual

6 design tips voor digital signage

Content maken voor narrowcasting is een leuk, creatief proces waarmee je kunt experimenteren met ontwerpelementen zoals kleur, contrast, tekst en arrangement. Vergeet echter niet dat het doel is om informatie te verstrekken. In ontwerp volgt vorm altijd functie. Het is dus belangrijk om een basiskennis te hebben van enkele ontwerpregels om ervoor te zorgen dat uw inhoud zowel leesbaar als mooi is.

Tip 1 – Contrast en leesbaarheid

Je bericht kan verloren gaan als de kijker de elementen van je ontwerp niet gemakkelijk kan scheiden. Contrast is de belangrijkste factor voor leesbaarheid – slecht contrast vermindert leesbaarheid, goed contrast verbetert het. Zorg er altijd voor dat er veel contrast is tussen je achtergrond- en voorgrondkleuren, vooral voor tekst.

Tip 2 – De 3 x 5 regel

Woorden op het scherm zijn bedoeld om een duidelijke, beknopte boodschap over te brengen. Zorg dat uw ontwerpen niet te veel tekst bevatten. Houd de lettergrootte groot voor leesbaarheid op afstand en toon alleen de belangrijkste informatie. Gebruik niet meer dan drie regels tekst van elk vijf woorden of vijf regels tekst van elk drie woorden.

Tip 3 – Tekststijlen

Tenzij u een merk of logo dupliceert, moet u het lettertype eenvoudig en leesbaar houden. Gebruik nooit meer dan twee lettertypen in één ontwerp en gebruik spaarzaam cursief, omdat ze van een afstand moeilijk te lezen zijn. Ook kunnen grote tekst en vetgedrukte letters de leesbaarheid verbeteren.

Een ‘serif’-lettertype is een lettertype met kleine lijnen op elk teken, zoals Times New Roman. Serif-lettertypen zijn beter voor lange tekst zoals boeken, omdat ze het menselijk oog helpen om van het ene woord naar het andere te volgen. Lettertypen zoals Arial zonder serifs worden ‘sans serif’ genoemd en zijn gemakkelijker te lezen in korte berichten.

Tip 4 – Kleur en perceptie

Kleur zorgt voor een goed contrast en kleurkeuzes moeten uw voorgrondelementen, zoals tekst, perceptueel voor uw achtergrondontwerp plaatsen

In de digitale wereld worden drie basiskleuren gebruikt voor kleurmenging: rood, groen en blauw (bekend als RGB). Alle andere kleuren zijn gemaakt op basis van deze drie. Wit is een combinatie van alle drie RGB-kleuren en zwart is de afwezigheid van kleur. Het menselijk oog is het meest gevoelig voor groen, rood komt op de tweede plaats en onze ogen zijn het minst gevoelig voor blauw. Om uw ontwerpen te verbeteren:

  • Gebruik contrasterende kleuren – licht op donker of donker op licht
  • Begrijp waar het oog van uw kijker naar wordt getrokken
  • Beheers de impact van informatie

Tip 5 – Focustechnieken

Gebruik focustechnieken om het oog eerst naar kritische informatie te leiden en creëer een visuele hiërarchie in uw ontwerp. Koppen, afbeeldingen, felle kleuren en items met hoog contrast zullen de aandacht trekken. Grootte vertelt het publiek ook de prioriteit van ontwerpelementen, evenals hun opstelling, hoeken en open ruimte.

Tip 6 – Preview

Overweeg bij het bekijken van uw ontwerpen waar uw oog het eerst naar toe gaat en pas uw ontwerp aan om ervoor te zorgen dat de belangrijkste elementen voorrang krijgen. Test de leesbaarheid en zichtbaarheid op uw eigen monitor voordat u publiceert naar digitale borden. Een goede tip is om minstens vijf voet afstand te houden van uw monitor, omdat dit het perspectief van uw publiek simuleert om schermen op afstand te bekijken.

Ye Visual
Ye Visual

Wij houden je graag op de hoogte met de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en evoluties in de markt.

Wil je meer weten, contacteer ons dan voor al jouw vragen!